"LÄRT MIG MASSOR & JAG ÄR FÖRBLUFFAD ÖVER VISSA FAKTA"

Jag har läst JAPAN - Små roliga fakta med text och bild av Therése Cardell, boken är utgiven av Idus förlag 2019.

I Japan: Små roliga fakta finns korta, roliga, spännande och intressant fakta om sumobrottare, bonsaiträd, sushi, snabbtåg och fisken Koikarpen och mycket annat. Jag har lärt mig massor av nytt och spännande om Japan och är alldeles förbluffad över vissa fakta. Jag är säker på att åtminstone en av två pojkar här hemma kommer att älska den här boken.

Illustrationerna är snygga och charmiga och i slutet av boken finns en frågelek där man kan testa sig själv på Japankunskap samt ett spel där man ska ta dig runt hela Japan.
Japan: Små roliga fakta passar barn i åldern 6-9 år, men även yngre och äldre barn. Tusen tack,
@idusforlag för recensionsexemplar! Boken finns att låna på många bibliotek och finns att köpa  på t ex @bokus @idusforlag @adlibris.com
/ Karin Askerin, författare
@karinaskerinforfattare.

"JÄTTECHARMIG, ROLIG FAKTABOK SOM FÅR TUMMEN UPP"

JAPAN - S må roliga fakta av Therese Cardell är
en jättecharmig faktabok och både jag och min
10-åring har lärt oss nya saker. Roliga fakta varvas med supersöta illustrationer! Om Shinkansen fanns i Sverige skulle en kanske våga boka tåg och tänka att en kommer fram i tid! Det är nämligen ett japanskt snabbtåg som aldrig är försenat.

Min 10-åring är intresserad av Japan och läste ut den här snabbt. I slutet av boken finns ett tärningsspel och på faktasidan om Origami kan du också lära dig hur du viker en japansk rödräv. En rolig, charmig, söt bok som vi verkligen ger tummen upp!
Ann Fagerberg Embretsén, författare
@barnbokstips

"KORT OCH GOTT"

"Det är en intressant liten bok".
Som nu finns som e-bok hos www.kidsread.se"
Team Kidsread

"VÄCKER MIN NYFIKENHET"

Japansk kultur har länge intresserat mig.
Den här boken är en lättläst introduktion in i den japanska kulturen och väcker nyfikenhet att ta reda på mer.
/ Sara Salander, författere & bokbloggare
sara_salander_forfattare

"JAG BLIR SÅ LYCKLIG"

”När jag gick i mellanstadiet hade vår lärare pärmar med fakta om djur som vi fick forska om (läs: skriva av och läsa upp). Det gör att jag direkt blir lycklig när jag hittar sådana här böcker med lätt fakta att ta till sig och som går snabbt att lära in för den som är intresserad. Varje sida har fakta om en japansk grej, med en väldigt söt illustration av författaren. Det är saker som bonsaiträd, kläder, fugufisken, Fuji och origami. På slutet finns det ett spel man kan spela som återkopplar till boken. Allra sist finns det också frågor som frågar ”Har du koll?” och som återkopplar till de olika fakta som kommit upp (och såklart också facit efteråt).Det är lagom stora faktasjok för den här åldern, bilderna gör det roligt att lära sig och det här är en bok som får mig att le, och tänka tillbaka på den där Maria i mellanstadiet som hade älskat att få en sådan här bok i handen för att lära mig mer om Japan, i lagom stora mängder.”
/Marias Bokhylla

"EN PÄRLA"

Den här lilla boken var ju en pärla. Passade utmärkt till eleven jag jobbar med. Boken var ett riktigt guldkorn i detta sammanhang. Jag själv är dåligt påläst om Japan men när jag förstod att där hade man en ingång till eleven så kom jag
i håg att jag sett boken på bokmässan så jag gick in och kollade närmare på den.
Helt lagom långa faktaavsnitt och helt perfekt med frågor i slutet. Spelet upptill var ju en riktig bonus!!!

Superbra, har använt den vid tre tillfällen nu och kan säkert mjölka ur mer.
Sist fördjupade vi oss även i jättesalamandern tänker att man kan fördjupa sig mer i de olika avsnitten framöver.
Marie Rydell, författare & specialpedagog

"ROLIG, LÄRORIK"

Rolig, lärorik & snyggt illustrerad!
/Jennies Boklista

"UNGARNA ÄLSKADE DEN"

Har redan köpt in din bok, ungarna älskade den. Jag hade med min vinkande lyckokatt hemifrån och läste faktauppslaget om just detta, mycket populärt.
/Anneth Strinnholm Bibliotekarie, Oskarshamns stadsbibliotek & Kristinebergs bibliotek

"BRA BOK PÅ LAGOM NIVÅ"

"I boken är det fakta om olika saker som symboliserar Japan, som t ex sumobrottare eller sushi. Det är en kort text som berättar om vad som är på någon av de fint illustrerade bilderna och varför det är så. Tycker att detta är en bra bok för barn som vill lära sig mer om Japan och den japanska kulturen, på en lagom nivå. Längst bak i boken finns även ett spel där man kan testa sina kunskaper.  Betyg 4/5
/ @boktipsbarnens

solna stad, bibliotek, sveriges bibliotek, btj, båstad bibliotek, låna, e-bok, kommun, surfplatta, i-pad, återförsäljare,bokhandelginza.se, ginzasolna stad, bibliotek, sveriges bibliotek, btj, båstad bibliotek, låna, e-bok, kommun, surfplatta, i-pad, återförsäljare,bokhandel, faktaböcker, e-bok, japan små fakta som e-bokSverige, Sweden, sverigefakta, icehotel, ishotellet, abba, ABBA, kaviar, kungahuset, monarki, illustration, illustrator, childrensbook, älg, moose, swedish fika, fika, öresundsbron, carl von linné, Linne,blommor, djurliv, skogens konung, stockholm, nobel, surströmming, nobelpriset, viking, vikingar, dalahästen, mora, vasaloppet, vasa, svenska, midsommar, malmö, pirat, spillningsskatten, vikingaskatt, Oden, Tor, dynamit, Alfred Nobel, nationaldjur, hjortdjur, jordgubbstårta, midsommarstång, små grodorna, köttbullar, swedish meetballs, drottning, queen, swedish royalty, statschef, riksdag, sveriges riksdag, kanelbulle, kanelbullar, kaffe, coffee, Astrid Lindgren, Emil i Lönneberga, ALV, Vimmerby, Karlsson på taket, Madicken, Pippi, Pippi Långstrump, Pippi Longstocking, Ronja Rövardotter, Törnrosdalen, Katla, polkagris, Gränna, Lucia, luciatåg, pepparkaksgubbe, tärna, tomte, tärna, christmas, santa, Dalarna, Turning Torso, ABBA, abba, rockstar, ABBA fever, ABBA feber, Festfolk, Eurovison Song Contest, Waterloo, Jukkasjärvi, Lappland, norrsken, skoter, Torne älv, nationalälv, game, tabletop, turism, swedish traditons, svenska traditioner, typiskt svensk, turist i Sverige, cdon, book outlet, adlibris, ginza.se, kokus.com, cdon.com, adlibris.se, plusbok.se,

akademibokhandeln.se, akademibokhandeln, idusforlag, idusforlag.se, skolbibliotek, lärare, elever, förskoleklass, lättläst, animerat,  Japan, Asien, Fakta, Anime, Manga, Geografi, Sushi, Ris, Geisha, Spel, Frågelek, SamurajJapan, Asien, Fakta, Anime, Manga, Geogra, Sushi, Ris, Geisha, Spel, Frågelek, Samuraj, Tokyo, Fuji, lättläst, barnböcker, barnbok, historia, djur, natur, bilderbok, idus, idusforlag, barnbok, barnspel, tärningsspel, bokmässan i göteborg, bokmässa, barn,

faktabok, snille, japan, animerad, barnbokstips, barnböcker, barnlitteratur, faktaförbarn, bokrecension, barnboksprat, litteraturmagazinet, asien, idus förlag, bokus, akademibokhandeln, bokbloggar.se, författarbloggar #författarbloggarSverige, Sweden, sverigefakta, icehotel, ishotellet, abba, ABBA, kaviar, kungahuset, monarki, illustration, illustrator, childrensbook, älg, moose, swedish fika, fika, öresundsbron, carl von linné, Linne,blommor, djurliv, skogens konung, stockholm, nobel, surströmming, nobelpriset, viking, vikingar, dalahästen, mora, vasaloppet, vasa, svenska, midsommar, malmö, pirat, spillningsskatten, vikingaskatt, Oden, Tor, dynamit, Alfred Nobel, nationaldjur, hjortdjur, jordgubbstårta, midsommarstång, små grodorna, köttbullar, swedish meetballs, drottning, queen, swedish royalty, statschef, riksdag, sveriges riksdag, kanelbulle, kanelbullar, kaffe, coffee, Astrid Lindgren, Emil i Lönneberga, ALV, Vimmerby, Karlsson på taket, Madicken, Pippi, Pippi Långstrump, Pippi Longstocking, Ronja Rövardotter, Törnrosdalen, Katla, polkagris, Gränna, Lucia, luciatåg, pepparkaksgubbe, tärna, tomte, tärna, christmas, santa, Dalarna, Turning Torso, ABBA, abba, rockstar, ABBA fever, ABBA feber, Festfolk, Eurovison Song Contest, Waterloo, Jukkasjärvi, Lappland, norrsken, skoter, Torne älv, nationalälv, game, tabletop, turism, swedish traditons, svenska traditioner, typiskt svensk, turist i Sverige